Interview Erwin Vlerick

" Als deelnemers aan den lijve iets van de beweging die focusing in gang zet kunnen ervaren en dit “lijfelijk weten” een plek in hun leven en werk willen gaan geven, dan is een lesdag geslaagd."
 

Erwin Vlerick


 

Wat wil je kwijt over je privé situatie?

Ik woon in Gent (BE) samen met mijn partner. We werken beiden in de gezondheidszorg. We hebben 3 kinderen die ondertussen hun eigen leven aan het uitbouwen zijn maar nog graag over de vloer komen. Onze 3 katten zorgen er bovendien voor dat het niet helemaal een leeg nest wordt.

Wie of wat heeft jou in je jongere jaren geïnspireerd om het pad op te gaan als K&J en focusing oriented therapeut?

Een belangrijke inspiratiebron was de jeugdbeweging waar ik eerst als deelnemer en later als jeugdleider mocht ervaren hoe stimulerend het is om jongeren te begeleiden. Als jongere ben je zeer ontvankelijk voor wat jouw omgeving aanbiedt en dit heeft dikwijls een grote invloed op je verdere leven en ontwikkeling. Ik heb tevens het geluk gehad om in een gezonde familie te kunnen opgroeien waar ik samen met andere kinderen van de familie veel leuke en verbindende momenten mocht beleven. Deze contexten vormden een belangrijke voedingsbodem voor mijn latere keuze tot psycholoog en FOT therapeut.  Keuzes die steeds ‘van binnenuit’ kwamen omdat ‘iets’ in mij me die richting uitstuurde maar waarvan ik toen nog niet wist dat het mijn ‘felt sense’was die de richting aangaf.

Pas vele jaren later ontdekte ik dat er ook een taal en een achterliggende filosofie bestond voor dat soort innerlijk weten. De teksten van Gene Gendlin, Ann Weiser Cornell, Bart Santen, Frans Depestele, Mia Leijssen, Martha Stapert,  en vele anderen blijven inspiratiebronnen voor deze bijzondere kwaliteit van leven. Ze boden kapstokken en herkenningspunten voor wat ik ergens lijfelijk (her)kende.

Tijdens mijn opleiding tot cliëntgericht en experiëntieel psychotherapeut, werd ik enorm gegrepen door de natuurlijke en krachtige processen die zich tijdens focusing ontvouwen. Maar ook de wijze van hoe je het focusingproces passend kon begeleiden fascineerde me enorm. Ik kon o.a. Rik Willemaers (BE), René Maas(NL), Gene Gendlin(USA) en Rainer Sachse (D) meermaals persoonlijk aan het werk zien. Maar vooral ook mijn eigen focusingprocessen leerden me hoe er blijvende veranderingen uit voort komen en hoe helpend het is om deze vaardigheid in mijn dagelijks leven in te zetten. Later voedden en verfijnden vele anderen mijn focusingskills, een proces van vele jaren dat blijft doorgaan tot vandaag. Hoewel het kan lijken dat ik me focusing vlot eigen heb gemaakt, is dit geenszins het geval. Het was ook voor mij een zoektocht om het lichamelijk luisteren de plek te kunnen geven die het verdient en mijn eigen stijl te ontwikkelen. Vandaag is het een van de fijnste dingen om te doen in het therapeutisch begeleiden van anderen.

Als therapeut: wat is jouw eigen uitdaging?

Om te blijven zoeken naar hoe ik kinderen en jongeren (maar ook volwassenen) kan ondersteunen om hun emoties en felt sense als leidraad te durven gebruiken. Soms gaat dit vrij vlot. Meermaals is het toch een zoektocht om die innerlijke stem voldoende ruimte te kunnen geven.

Wat vind jij een belangrijke kwaliteit, waarde of inzicht voor de kinder- en jeugd gespecialiseerde therapeuten?

Dat je kinderen en jongeren mag aanspreken op die lichamelijke kwaliteit van focusing en dat hieruit steeds wezenlijke dingen voort komen. Of hoe voelend leren vertragen doet vooruitgaan. Het zet een proces van verandering van binnenuit in gang wat Gendlin “the living forward” noemt, een beweging naar iets wat meer passend is voor het kind als persoon. Focusing brengt je heel dicht bij wie je echt bent en wat je echt wilt. Het leert jongeren te vertrouwen op dat innerlijke gevoel dat weet wat juist en waar is. Dat is heel ik-versterkend en geeft zelfvertrouwen. Contact maken met wat vanbinnen leeft, geeft opluchting en werkt bovendien zeer emotieregulerend. Jongeren hoeven gevoelens of moeilijkheden niet weg te duwen of erdoor overspoeld te worden. Jongeren ontwikkelen hierdoor tegelijk hun zelfsturend vermogen én hun inlevensvermogen naar andere jongeren.

Wanneer is een lesdag voor jou als docent geslaagd?

 Als deelnemers aan den lijve iets van de beweging die focusing in gang zet kunnen ervaren en dit “lijfelijk weten” een plek in hun leven en werk willen gaan geven.

Wat hoop je te brengen voor deelnemers aan de tweedaagse masterclass focusing voor K&J?

Elke lesdag krijgen deelnemers persoonlijke en praktische focusing oefeningen aangeboden die ze meteen kunnen toepassen in hun contact met kinderen en jongeren. Leren door te doen dus. Daarbij gebruiken we meerdere vormen van symboliseren/expressie en staan we stil bij hoe je het focusproces als therapeut kunt ondersteunen door te spiegelen.  Bespreking van deze eigen ervaringen vormen de basis om stap voor stap inzicht te krijgen in de methodiek van focusing bij kinderen en jongeren.

Heb je een levensmotto? Wil je die delen?

“Always check inside” bij het nemen van belangrijke beslissingen in je leven. Maar evengoed in de loop van de dag die “pauze” van innerlijk toetsen gebruiken om jezelf in balans te houden en te voelen wat haalbaar is, wat je drijft of gelukkig maakt, of wat je zelf nodig hebt.

Masterclass Focusing jeugd & adolescenten

Erwin Vlerick doceert in november 2022 een masterclass Focusing jeugd & adolescenten. Je leest er hier meer over.