Wachttijden - cliënten 18 t/m 23 jaar

Jongeren van 16 tot en met 23 jaar worden bij Apanta op de afdeling Apanta-jong behandeld. Qua vergoedingen en financiering wordt echter een onderscheid gemaakt in jongeren onder de 18 jaar en jongeren boven de 18 jaar:

  • ben je jonger dan 18 jaar, dan valt jouw zorg onder de verantwoordelijkheid / financiering van je gemeente. Hiervoor gelden andere wachttijden, kijk hier voor een overzicht. 
  • als je 18 jaar of ouder bent en in Nederland woont, heb je een zorgverzekering nodig. Jouw zorg wordt in dat geval gefinancierd door je zorgverzekeraar. Onderstaande wachttijden gelden voor jou.

Uitleg wachttijden

De vermelde wachttijd is een inschatting voor de wachttijd voor cliënten die zich nieuw aanmelden bij Apanta. De wachttijd gaat in wanneer wij het aanmeldformulier én de verwijzing van de huisarts hebben ontvangen. De wachttijden zijn slechts een indicatie. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

De aanmeldingswachttijd (A) is het aantal weken tussen het moment dat je je aanmeldt bij Apanta en het moment waarop het eerste gesprek plaatsvindt. 

De behandelingswachttijd (B) is het aantal weken tussen het eerste intakegesprek en de start van de behandeling. 

Wachttijden SGGZ verschillen per zorgverzekeraar

Voor langdurige zorg (SGGZ) is de wachttijd afhankelijk van waar je verzekert bent. Je zorgverzekeraar valt onder een grote koepelorganisatie, ofwel concern. Voor een overzicht van alle zorgverzekeraars en de bijbehorende koepels, kijk je hier. Je kunt uiteraard ook contact opnemen met ons wanneer je twijfelt onder welke koepel jouw zorgverzekeraar valt. Wij helpen je graag verder. 

Wachttijdindicatie voor cliënten 18 t/m 23 jaar

Datum actualisatie: 8 juli 2019

Type verwijzing Type zorgvraag Zorgverzekeraar Wachttijd
Zorgstraat: POZOB / DOH n.v.t. n.v.t. geen wachttijd
GBGGZ (kortdurende zorg) n.v.t. n.v.t. geen wachttijd
SGGZ (langdurige zorg) Eetstoornissen alle zorgverzekeraars A: 4 weken / B: 2 weken
Overig DSW of Multizorg A: 13 weken / B: 3 weken
Overig Menzis of Zilveren Kruis (Achmea) A: 13 weken / B: 3 weken
Overig CZ / VGZ A: 13 weken / B: 3 weken

Wachttijdbemiddeling

Wanneer je de wachttijd te lang vindt, adviseren wij je contact op te nemen met de afdeling wachttijdbemiddeling van je zorgverzekeraar. De zorgadviseurs kijken samen met jouw eerst naar je situatie en je wensen. Hoe lang kun je nog wachten? Hoe ver wil je maximaal reizen voor een behandeling? Daarna bespreken zij met jou de mogelijkheden.

De zorgadviseur zal je ondersteunen zodat je binnen 4 weken vanaf het eerste contact met een zorgaanbieder (zoals Apanta) een intakegesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn overeengekomen (de treeknormen).

Contactgegevens wachttijdbemiddeling (overzicht koepels

  • CZ: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van CZ kun je het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar CZ op nummer 013 - 5949110.
  • VGZ: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van VGZ kun je het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar VGZ op nummer 088 - 1311611.
  • Menzis: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van Menzis kun je het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar Menzis op nummer 088 - 2224242.
  • Zilveren Kruis (Achmea): Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van Zilveren Kruis (voorheen Achmea) kun je bellen naar nummer 030 - 6937000.
  • DSW: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van DSW kun je het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar DSW op nummer 010 - 2466466.
  • Multizorg: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van Multizorg kun je het contactformulier op hun website invullen.