Wachttijden - cliënten 24 jaar en ouder

De wachttijden voor cliënten van 24 jaar en ouder zijn van verschillende factoren afhankelijk: het type verwijzing, uw zorgvraag en voor SGGZ (langdurige zorg) speelt ook mee hoe u verzekerd bent. Onderstaande wachttijden zijn de actuele wachttijden. Dit is de verwachting van wachttijd voor cliënten die zich nu aanmelden.

Uitleg wachttijden

De vermelde wachttijd is een inschatting voor de wachttijd voor cliënten die zich nieuw aanmelden bij Apanta. De wachttijd gaat in wanneer wij het aanmeldformulier én de verwijzing van de huisarts hebben ontvangen. De wachttijden zijn slechts een indicatie. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

De aanmeldingswachttijd (A) is het aantal weken tussen het moment dat u zich aanmeldt bij Apanta en het moment waarop het eerste gesprek plaatsvindt. 

De behandelingswachttijd (B) is het aantal weken tussen het eerste intakegesprek en de start van de behandeling.

Wachttijden SGGZ verschillen per zorgverzekeraar
Uw zorgverzekeraar valt onder een grote koepelorganisatie, ofwel concern. Voor een overzicht van alle zorgverzekeraars en de bijbehorende koepels, kijkt u hier. U kunt uiteraard ook contact opnemen met ons wanneer u twijfelt onder welke koepel uw zorgverzekeraar valt. Wij helpen u graag verder. 

Wachttijdindicatie - cliënten 24 jaar en ouder

De Corona crisis heeft ertoe geleid dat wij de komende periode zo veel mogelijk gebruik maken van digitale ondersteuning, zoals beeldbellen, voor onze zorgverlening. Door de Corona crisis verlopen veel processen ook bij Apanta anders dan anders. Dit maakt de voorspelbaarheid van instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten heel lastig. We doen ons uiterste best om u niet langer te laten wachten dan de gebruikelijke wachttijden. U ontvangt uiteraard bericht zodra u kunt starten en krijgt dan indien de corona crisis nog actueel is, ook toelichting op het beeldbellen.  

Alvast aan de slag met E-health
Mocht u tijdens de wachttijd willen starten met zelfhulp (E-health) dan kan dat gratis via onze website. U leest er hier meer over. Er zijn ook mogelijkheden voor online ondersteuning via Ehealth waarbij u begeleid wordt door één van onze psychologen. 
Met online zelfhulp kunt u direct starten. Als u geïnteresseerd bent in begeleid Ehealth tijdens de wachttijd, dan kun u een mail sturen naar info@verwijder-dit.apanta-ggz.nl met als onderwerp 'interesse begeleid E-health'. 

Datum wachttijd actualisatie: 18 juni 2020

ZORGSTRAAT & GBGGZ (kortdurende hulp)

Type verwijzing Type zorgvraag Wachttijd
Zorgstraat: POZOB of DOH Angst- en stemmingsstoornissen 6 weken
  Partner- relatietherapie (PRT) 6 weken
  Trauma (EMDR) 6 weken
     
GBGGZ n.v.t. 6 weken

SGGZ (langdurige hulp)

Type verwijzing Type zorgvraag Wachttijd wanneer u verzekerd bent bij een zorgverzekeraar die valt onder Zilveren Kruis (Achmea) Wachttijd wanneer u verzekerd bent bij een zorgverzekeraar die valt onder VGZ, DSW, VRZ (Multizorg), Caresq, ASR of CZ Wachttijd wanneer u verzekerd bent bij een zorgverzekeraar die valt onder Menzis
SGGZ Eetstoornissen A: 4 / B: 2 A: 4 / B: 2 A: 4 / B: 2
  ADHD A: 32 / B: 26 A: 28 / B: 26 A: 16 / B: 26
  Autisme A: 32 / B: 26 A: 28 / B: 26 A: 16 / B: 26
  Angst & Stemmingsstoornissen A: 28 / B: 12 A: 28 / B: 12 A: 16 / B: 12
  Persoonlijkheidsstoornissen A: 28 / B: 12 A: 28 / B: 12 A: 16 / B: 12
  Overig (ik weet het niet) A: 28 / B: 12 A: 28 / B: 12 A: 16 / B: 12

Hoe komt uw behandeling tot stand?

Door op onderstaande afbeelding te klikken, vergroot deze in een nieuw venster en kunt u lezen hoe een behandeling voor cliënten vanaf 24 jaar tot stand komt. U kunt de afbeelding hier downloaden.
Versie: december 2019.

Wachttijdbemiddeling

Wanneer de wachttijd voor u te lang is, adviseren wij u contact op te nemen met de afdeling wachttijdbemiddeling van uw zorgverzekeraar. De zorgadviseurs kijken samen met u eerst naar uw situatie en uw wensen. Hoe lang kunt u nog wachten? Hoe ver wilt u maximaal reizen voor een behandeling? Daarna bespreken zij met u de mogelijkheden.

De zorgadviseur zal u ondersteunen zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn overeengekomen (de treeknormen).

Contactgegevens wachttijdbemiddeling (overzicht koepels

  • CZ: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van CZ kunt u het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar het CZ Zorgteam via  013 - 5949110.
  • VGZ: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van VGZ kunt u het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar VGZ op nummer 088 - 1311611.
  • Menzis: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van Menzis kunt u het aanvraagformulier op de website invullen of bellen naar Menzis op nummer 088 - 2224242.
  • Zilveren Kruis (voorheen Achmea): Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van Zilveren Kruis (voorheen Achmea) kunt u kijken op de website of bellen met de Zorgcoach: 071-3640280.
  • DSW: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van DSW kunt u meer lezen op de website van DSW en het wachtlijstbemiddelingsformulier invullen via MijnDSW of bellen naar 010 - 2466466.
  • VRZ (voorheen Multizorg): Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van VRZ kunt u het contactformulier op hun website invullen. 
  • Caresq: Voor wachtlijstbemiddeling van de zorgverzekeraars die vallen onder de koepel van Caresq kunt u het contactformulier op hun website invullen.