Maatregelen in verband met het corona-virus

Vanaf medio maart hebben behandelafspraken zo veel mogelijk via beeldbelafspraken plaatsgevonden. Inmiddels zijn face-to-face behandelafspraken in veel gevallen weer mogelijk, eventueel worden deze afgewisseld met online beeldbelafspraken. 

Alle cliënten die afspraken bij ons hebben, worden persoonlijk geïnformeerd over de mogelijkheden. Wij kijken samen met de cliënt naar de mogelijkheden en houden daarbij de geldende voorzorgsmaatregelen van het RIVM in acht om de verspreiding van corona zo veel mogelijk tegen te gaan.

Vanaf medio mei is het in veel gevallen weer mogelijk dat cliënten face-to-face worden gezien door hun behandelaar. We kunnen dit echter niet voor alle cliënten tegelijk aanbieden en proberen de bezoeken aan onze locaties zo veel mogelijk te verspreiden om drukte te voorkomen. Vandaar dat beeldbellen met de behandelaar nog steeds wordt aangeraden. Uiteraard zijn onze locaties - de behandelkamers, wachtruimtes en groepsruimtes - ingericht conform de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Wordt u uitgenodigd voor een gesprek op één van onze locaties, dan wordt u geacht de hygiëne- en voorzorgsmaatregelen in acht te houden. U ontvangt deze per mail en kunt ze op deze pagina terugvinden. 

Voor de groepen (tot 10 personen) geldt dat deels face-to-face doorgaan. Per groepsbijeenkomst wordt een afweging gemaakt door de behandelaren die de groep begeleiden of de groep online wordt gehouden of face-to-face. Indien u gaat deelnemen aan een of meerdere groepen, wordt u hierover ingelicht door uw behandelaar.  

Testdiagnostiek vindt voor de afdeling K&J gedeeltelijk doorgang. Hiervoor zijn uiteraard extra voorzorgsmaatregelen genomen en de richtlijnen van het RIVM worden nauw gevolgd. Cliënten die hiervoor in aanmerking komen, worden telefonisch geïnformeerd.

U kunt hier het gehele nieuwsbericht over Corona lezen


 

Staat u op de wachtlijst voor zorg bij ons?

De Corona crisis heeft ertoe geleid dat wij waar mogelijk en nodig gebruikmaken van beeldbellen voor onze zorgverlening. Door de Corona crisis verlopen veel processen ook bij Apanta anders dan anders. Dit maakt de voorspelbaarheid van instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten lastig. We doen ons uiterste best om u niet langer te laten wachten dan de gebruikelijke wachttijden. U ontvangt uiteraard bericht zodra u kunt starten en krijgt dan indien relevant, ook toelichting op het beeldbellen.  

Alvast aan de slag met E-health
Mocht u tijdens de wachttijd willen starten met zelfhulp (E-health) dan kan dat gratis en direct via onze website. U leest er hier meer over. Online zelfhulp is niet geschikt voor kinderen, wel voor jongeren vanaf 16 jaar.

Er zijn ook mogelijkheden voor online ondersteuning via Ehealth waarbij u (of uw kind) begeleid wordt door één van onze psychologen. Als u geïnteresseerd bent in begeleid Ehealth tijdens de wachttijd voor uzelf of uw kind, dan kunt u een mail sturen naar info@verwijder-dit.apanta-ggz.nl met als onderwerp 'interesse begeleid E-health'. 
 

Instructies Videobellen

Wanneer u gaat beeldbellen met uw behandelaar, ontvangt u uiteraard ook instructies zodat u op een eenvoudige manier contact kunt maken via het veilige platform van Minddistrict of Teams. 

Let op: Het is belangrijk dat u geen nieuw account aanmaakt in Minddsitrict: u bent dan niet gekoppeld aan uw behandelaar. U heeft al een Minddistrict-account dat u kunt gebruiken. Wanneer u de gegevens hier niet meer van kunt vinden, kunt u ons mailen via info@verwijder-dit.apanta-ggz.nl. Wanneer u uw wachtwoord niet meer weet, kunt u hier eenvoudig en snel een nieuw wachtwoord instellen. 

Handleiding Videobellen

 


 

Hulplijnen en chatdiensten

Met vragen of voor een luisterend oor zijn er diverse landelijke telefonische hulp- en chatlijnen waar u terecht kunt. Wanneer u of iemand er behoefte aan heeft, kunt u via de website www.nlvoorelkaar.nl alle contactinformatie vinden van bijvoorbeeld:

  • het RIVM: Voor al uw vragen omtrent het coronavirus
  • Mind-korrelatie: Hulplijn bij psychische problemen + 'digitale huiskamer' om anderen te ontmoeten
  • Rode Kruis: Hulplijn voor een luisterend oor, advies of extra hulp in quarantaine 
  • De luisterlijn: Hulplijn voor een luisterend oor of een goed gesprek, inclusief chat
  • Mantelzorglijn: Hulplijn voor mantelzorgers

Denkt u of iemand in uw omgeving aan zelfdoding, belt u dan 0900-0113 of chat met een hulpverlener via www.113.nl