Extra maatregelen coronavirus

1 oktober 2020, update 15 oktober 

Tijdens de landelijke persconferentie van maandag 28 september zijn nieuwe maatregelen afgekondigd om het aantal contactmomenten in openbare ruimtes terug te dringen. Helaas is dit nodig om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ook Apanta heeft daarom de corona-maatregelen opnieuw aangescherpt.

Iedereen die de komende periode een afspraak bij ons heeft, heeft onderstaande informatie ook per mail en in een afspraak-SMS ontvangen. Bij vragen kunt u uiteraard contact met ons opnemen. 

Individuele afspraken - voor cliënten van 12 jaar of ouder
Vanaf maandag 5 oktober vinden individuele behandelafspraken voor cliënten vanaf 12 jaar plaats via beeldbellen. Tenzij de behandelaar anders met de cliënt communiceert, wordt men niet op onze locatie verwacht, maar zullen cliënten de behandeling de komende periode dus online voortzetten. 

Individuele afspraken - voor cliënten jonger dan 12 jaar
Behandelingen van kinderen tot 12 jaar kunnen wel op onze locatie plaatsvinden. Hierbij mag slechts één ouder / verzorger of voogd als begeleider meekomen. Wanneer mogelijk wordt men gevraagd om buiten te wachten.

Groepstherapie
Na zorgvuldige overwegingen laten we de groepsbijeenkomsten vooralsnog doorgaan op onze locaties. Door de verscherpte maatregelen is er minder toestroom van cliënten, waardoor de groepen op een veilige manier – uiteraard met 1,5 meter afstand tot elkaar - doorgang kunnen vinden.

Mondkapje
Wij verzoeken onze cliënten dringend om in de wachtkamer en gangen van onze locaties een mondkapje te dragen. Dit hoeft niet tijdens de daadwerkelijke afspraak met uw behandelaar, tenzij er tijdens de (groeps)behandeling interactie wordt gevraagd waarbij de 1,5 meter afstand niet voldoende kan worden gewaarborgd. We vragen cliënten om zelf een mondkapje mee te nemen.

Update 15 oktober: Wanneer de mondkapjesplicht een feit is, wordt u vanuit de overheid verplicht een mondkapje te dragen als u zich beweegt in openbare gebouwen. Dit geldt ook voor uw bezoek aan Apanta. 

Samen kunnen we de wachtlijsten beperken
Apanta doet er alles aan om de behandeling zo goed mogelijk voort te zetten, ook al betekent dat in dit geval dat we veel afspraken (weer) via beeldbellen moeten gaan houden. Wij begrijpen heel goed dat persoonlijk contact voor veel cliënten - én behandelaren - als prettiger wordt ervaren dan online contact. Het pauzeren van behandelingen is echter in onze ogen niet wenselijk: wanneer veel cliënten hun afspraken uitstellen, lopen de wachtlijsten verder op. Onze behandelaren kunnen in dat geval de komende tijd weinig cliënten spreken en hebben een overvolle agenda wanneer alle afspraken weer face-to-face plaats kunnen vinden. Cliënten die nu op de wachtlijst staan moeten daardoor nog langer wachten op de start van hun behandeling. Samen kunnen we zorgen dat we dit zo veel mogelijk voorkomen.

We hopen op uw begrip
Deze maatregelen zijn van toepassing tot nader bericht. Uiteraard volgen wij nieuwe informatie en maatregelen vanuit de overheid en GGZ Nederland nauwlettend. Wij blijven tussentijds evalueren en nemen daar waar nodig en mogelijk (nieuwe) maatregelen.

Update 15 oktober: De maatregelen die worden genoemd, zouden in eerste instantie tot 20 oktober gelden. Na de persconferentie van 13 oktober gelden ze tot nader bericht. 

We willen onze cliënten bedanken voor hun flexibiliteit en medewerking en hopen samen het coronavirus opnieuw onder controle te krijgen.­

---------------------

­

Staat u op de wachtlijst voor zorg bij ons?

De Corona crisis heeft ertoe geleid dat wij waar mogelijk en nodig gebruikmaken van beeldbellen voor onze zorgverlening. Door de Corona crisis verlopen veel processen ook bij Apanta anders dan anders. Dit maakt de voorspelbaarheid van instroom, doorstroom en uitstroom van cliënten lastig. We doen ons uiterste best om u niet langer te laten wachten dan de gebruikelijke wachttijden. U ontvangt uiteraard bericht zodra u kunt starten en krijgt dan indien relevant, ook toelichting op het beeldbellen.  

Alvast aan de slag met E-health
Mocht u tijdens de wachttijd willen starten met zelfhulp (E-health) dan kan dat gratis en direct via onze website. U leest er hier meer over. Online zelfhulp is niet geschikt voor kinderen, wel voor jongeren vanaf 16 jaar.

Er zijn ook mogelijkheden voor online ondersteuning via Ehealth waarbij u (of uw kind) begeleid wordt door één van onze psychologen. Als u geïnteresseerd bent in begeleid Ehealth tijdens de wachttijd voor uzelf of uw kind, dan kunt u een mail sturen naar info@verwijder-dit.apanta-ggz.nl met als onderwerp 'interesse begeleid E-health'. 


 

Hulplijnen en chatdiensten

Met vragen of voor een luisterend oor zijn er diverse landelijke telefonische hulp- en chatlijnen waar u terecht kunt. Wanneer u of iemand er behoefte aan heeft, kunt u via de website www.nlvoorelkaar.nl alle contactinformatie vinden van bijvoorbeeld:

  • het RIVM: Voor al uw vragen omtrent het coronavirus
  • Mind-korrelatie: Hulplijn bij psychische problemen + 'digitale huiskamer' om anderen te ontmoeten
  • Rode Kruis: Hulplijn voor een luisterend oor, advies of extra hulp in quarantaine 
  • De luisterlijn: Hulplijn voor een luisterend oor of een goed gesprek, inclusief chat
  • Mantelzorglijn: Hulplijn voor mantelzorgers

Denkt u of iemand in uw omgeving aan zelfdoding, belt u dan 0900-0113 of chat met een hulpverlener via www.113.nl