Onderzoek naar cliënttevredenheid

Bij Apanta vindt veel onderzoek plaats. Niet alleen ten behoeve van diagnostiek en behandelingen. We hechten ook grote waarde aan klanttevredenheid en inzicht in de resultaten die we als instelling behalen.

Cliënttevredenheid

Apanta stelt kwaliteit voorop. Daarom willen we graag weten hoe cliënten de zorg ervaren die ze van ons krijgen. Een kort onderzoek naar cliënttevredenheid is het sluitstuk van de behandeling. Wanneer de behandeling klaar is, krijgt de cliënt een vragenlijst toegestuurd. Het invullen kost ongeveer 15 minuten. De gegevens worden anoniem verwerkt. We onderzoeken of cliënten tevreden zijn over het behandelplan, de behandelaar en de locatie. Die feedback is voor ons belangrijk. Zo kunnen wij eventuele knelpunten snel verbeteren.

De resultaten worden door ons maandelijks bekeken en geëvalueerd.In 2019 is de vragenlijst door 481 cliënten ingevuld en is Apanta door haar cliënten beoordeeld met een rapportcijfer 7,6. Met name op het onderdeel 'bejegening' scoort Apanta al jaren goed. Voor 2020 leggen we de focus, naast het onderdeel 'uitvoering behandeling', op het onderdeel 'Samen beslissen'. Apanta vindt het belangrijk dat de keuze voor een behandeling tot stand komt door een gedeelde besluitvorming tussen behandelaar en cliënt. 

Onderstaande resultaten (op een schaal van 1-5) komen uit het cliënttevredenheidsonderzoek van 2019:

Bejegening 4.6
Samen Beslissen 3.7
Uitvoering behandeling 3.9
Bereikbaarheid 4.1
Informatie over vragenlijsten 3.6

Het resultaat telt

Vragenlijsten: tussentijds peilen hoe het met de cliënt gaat
Goed, snel en deskundig zorg bieden: dat is waar Apanta voor staat. We willen onze cliënten de best mogelijke behandeling bieden. Daarom vragen we hen eens in de drie maanden een vragenlijst in te vullen. Hiermee kunnen we op een objectieve manier beoordelen of de behandeling op het juiste spoor zit. De behandelaar zal de antwoorden met de cliënt bespreken. Bij afronding van de behandeling volgt de laatste vragenlijst. Zo weten we wat de effecten van de behandeling zijn en wat de cliënt eraan heeft gehad.

Hoe gaat het invullen van de vragenlijsten in zijn werk?
Via e-mail ontvangt de cliënt een link naar de vragenlijsten. Zo kan hij deze thuis online invullen. Voor degenen die geen computer hebben of die het niet prettig vinden om met een beeldscherm te werken, hebben wij ook een papieren exemplaar.

Hebt u vragen over de vragenlijsten? Uw behandelaar bespreekt ze graag met u.