Wachttijd voor volwassenen vanaf 24 jaar
Helaas ontkomen we er niet aan om te werken met wachtlijsten. We doen er alles aan om iedereen die hulp zoekt, zo snel en goed mogelijk te helpen.
Wanneer kun je in behandeling komen? En wanneer niet? Lees de behandelcriteria.
De kosten van de geleverde zorg worden gefinancierd door je zorgverzekeraar, behoudens je eigen riscio (per kalenderjaar). Lees meer over kosten.
Lees hieronder de indicatie van de wachttijd en aanvullende informatie.
Wachttijdindicatie
Datum actualisatie: 6 december 2024
De wachttijd gaat in nadat:
het aanmeldformulier van Apanta binnen is
én de verwijzing van de huisarts binnen is
Type verwijzing | Zorgkoepel | Wachttijdindicatie |
---|---|---|
Mono | Menzis | 20 weken |
Mono | overige zorgkoepels | 6-8 weken |
Mono International (Engelstaligen) | alle zorgkoepels | 2-4 weken |
Mono online behandeling | alle zorgkoepels | 6-8 weken |
Multi | alle zorgkoepels | meer dan 52 weken |
Multi International (Engelstaligen) | alle zorgkoepels | aanmeldstop |
Eetstoornissen | alle zorgkoepels | aanmeldstop |
Een behandeling van een eetstoornis.
Een Engelstalig behandeling in multi-ggz
De reden voor deze aanmeldstops is dat we momenteel kampen met onderbezetting.
Mono-ggz (basis):
behandeling van lichte tot matige psychische problemen
hiervoor is ook online behandeling mogelijk
er is één behandelaar betrokken bij de behandeling
het is een kortdurend traject
Multi-ggz (specialistisch):
behandeling van zwaardere tot complexe psychische problemen
er zijn meerdere disciplines betrokken bij de behandeling
het is een langdurend traject
Mono online behandeling (ook Engelstalig)
Het is in bepaalde gevallen mogelijk dat je in aanmerking komt voor een volledig online behandeling. In het aanmeldformulier vermeld je of je openstaat voor online behandelen. Wanneer je ervoor openstaat, kijken wij in de screening of je -met de hulpvraag die jij hebt- in aanmerking komt.
Online behandeling is alleen mogelijk bij kortdurende hulpvragen (Mono)
Wanneer uit de screening blijkt dat je in aanmerking komt voor (volledige) online behandeling, word je hierover ingelicht.
Mogelijk is de wachttijd minder lang dan bij een reguliere behandeling.
Bij online behandeling is er geen mogelijkheid voor (een combinatie met) fysieke afspraken. Alle afspraken zijn dus volledig online.
Blijkt tijdens het traject dat kortdurende online behandeling niet afdoende of niet passend is, dan word je op de reguliere wachtlijst geplaatst met de oorspronkelijke aanmelddatum.
Aanvullende info over wachttijden
De wachttijd die voor jou geldt, is van vele factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld het aantal beschikbare behandelaren en je zorgvraag zijn van invloed.
De wachttijden zijn slechts een indicatie. Aan deze vermeldingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Houd er rekening mee dat lopende de wachttijd de indicatie kan fluctueren. Dit betekent dat je wachttijd kan toenemen of afnemen totaan de start van je behandeling.
Zorgkoepels en zorgverzekeraars
De wachttijd is deels afhankelijk van waar je verzekerd bent. Je zorgverzekeraar valt onder een zorgkoepel. Wil je weten onder welke zorgkoepel je verzekeraar valt? Bekijk het overzicht van zorgkoepels en zorgverzekeraars.
Wachttijdbemiddeling
Wanneer de wachttijd voor jou te lang is, adviseren wij je contact op te nemen met de afdeling wachttijdbemiddeling van jouw zorgverzekeraar. De werkwijze voor wachttijdbemiddeling verschilt per zorgverzekeraar.
Bekijk informatie en een filmpje van NZA over zorgplicht en wachttijdbemiddeling.