Aanmeldformulier voor kinderen (tot 16 jaar)

Aanmeldformulier voor kinderen (4 tot 16 jaar)

Persoonsgegevens
?

Ben jij tussen de 12 en 18 jaar én wil jij alvast aan de slag voordat jouw behandeling bij de GGZ start? Dan kom je verder bij een "Eindje Verder". Samen met je eigen uitgezochte vrienden en/of familie ga je aan de slag met jouw persoonlijke vragen onder begeleiding van een coach. Wekelijkse leefstijlsessies bij Dynamo in Eindhoven met thema’s als slapen, voeding, gezondheid, vriendschappen, seksuele ontwikkeling en wat je zelf eventueel aandraagt zijn een onderdeel van "Eindje Verder". Samen met jouw steunpilaren en andere leeftijdsgenoten ga je op jouw eigen-wijze aan de slag. 

Lees meer info en meld je (indien gewenst) aan op de website van Eindje Verder.

?

ID noodzakelijk bij aanvraag zorg

Bij het aanvragen van medische zorg is bij alle leeftijden een ID, paspoort of rijbewijs nodig.

Gezinssamenstelling
Gegegevens ouder/verzorger
?

Controleer het emailadres goed. Indien er per ongeluk een foutief emailadres in wordt gevuld, ontvang je geen bevestiging van de aanmelding.

Gegevens andere ouder/verzorger
Problemen en klachten
Hulpverleningsgeschiedenis
Medicatiegebruik
Overige vragen
Door middel van onderstaande vragen zouden wij je willen verzoeken ons te kennen te geven dat je op de hoogte bent van, en of u toestemming geeft voor een aantal belangrijke zaken. Door te klikken op het vraagteken achter de vraag, krijg je meer informatie over het specifieke onderwerp.
?

Algemene voorwaarden geestelijke gezondheidszorg 2017

De volledige voorwaarden zijn te lezen op Algemene voorwaarden geestelijke gezondheidszorg 2017

?

Je kunt indicaties en uitleg vinden van de actuele wachttijden via www.apanta-ggz.nl/wachttijden.

 

?

Je kunt een uitleg vinden over de aanmeldprocedure via https://www.apanta-ggz.nl/aanmelden.

?

Je ontvangt op het opgegeven emailadres een uitnodiging voor het Wellbee cliëntportaal (EPD): een persoonlijke online omgeving waar u alle behandeldocumenten en afspraken kunt inzien.

?

Klachtenprocedure

Kom je er in een gesprek niet uit en blijft er onvrede bestaan, dan kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris met het klachtenformulier. Je kunt ook iemand anders machtigen om dit te doen. Vermeld op het formulier duidelijk tegen wie de klacht gericht is en wat je klacht inhoudt. Voorzie het formulier altijd van je naam en adres, want anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen.

De klachtenfunctionaris zal proberen om samen met jou en je hulpverlener de klacht aan te pakken en zo mogelijk op te lossen. Heeft je kind, jonger dan 16 jaar, een klacht, dan kun je samen met hem of haar een klacht indienen.

Je vindt meer informatie over onze klachtenprocedure via www.apanta-ggz.nl/kwaliteit.

Hier kun je ook vinden waar je terecht kunt als de klacht bij Apanta niet (naar tevredenheid) opgelost kan worden.

?

Privacyreglement

De privacy van jou en je kind staan bij Apanta hoog in het vaandel. Voor overleg met je huisarts vragen wij je eerst om toestemming. Ook geven wij je gegevens niet aan andere partijen zonder goedkeuring.

Je vindt het privacystaement van Apanta via www.apanta-ggz.nl/privacystatement.

?

Kosten en vergoedingen tot 18 jaar 

Geestelijke gezondheidzorg (ggz) valt voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar niet onder de zorgverzekeraar. Cliënten kunnen zich hier niet voor verzekeren. Uitgezonderd hierop zijn de behandeling van lichte psychische klachten door huisarts of huisartsondersteuner-ggz (POH-GGZ) en medicijnen tegen psychische aandoeningen. Deze worden nog wel door de zorgverzekeraar vergoed. Voor overige psychische hulp aan kinderen en jongeren is de gemeente verantwoordelijk voor de vergoeding.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugd-ggz, zoals beschreven in de jeugdwet (www.voordejeugd.nl)

 

Ben je op de hoogte van de kosten, vergoedingen en algemene bepalingen?

Het dossier is en blijft eigendom van Apanta. Je mag het dossier dus niet meenemen, maar wel kopiëren. Na afloop van de therapie wordt je dossier, volgens de wettelijke eisen, nog tien jaar bewaard. Daarna wordt het vernietigd. Op uitdrukkelijk verzoek kan het dossier eerder worden vernietigd, tenzij dat in strijd is met de wet.

De rechten en plichten van cliënten en behandelaars zijn opgenomen in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Deze wet regelt onder andere het recht op goede informatie over onderzoek en (voorgenomen) behandeling, inzagerecht in het dossier en het privacyrecht. Je vindt de WGBO op www.hulpgids.nl.

?

Cliëntenraad

Om goede zorg te kunnen verlenen, is de stem van cliënten van groot belang. Cliënten hebben daarom hun krachten gebundeld in de cliëntenraad. Deze raad behartigt de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten van Apanta. Het doel is een actieve bijdrage leveren aan goede zorgverlening. De cliëntenraad volgt het beleid van Apanta op de voet en brengt zowel gevraagd als ongevraagd adviezen uit.

Deze raad bestaat uit leden die de doelgroepen van Apanta vertegenwoordigen.

De Cliëntenraad komt 4 keer per jaar bij elkaar en stelt samen met de Raad van Bestuur de agenda vast. Ieder onderwerp ten behoeve van de cliënt kan op de agenda worden gezet.

Wat betekent de cliëntenraad voor jou?

De cliëntenraad komt op voor jouw belangen.
Individuele problemen en klachten komen niet aan de orde in de cliëntenraad. Wel kun je je verhaal kwijt bij de cliëntenraad. De raad kan zorgen voor bundeling van klachten. Heb je een klacht? Neem dan contact op met onze klachtenfunctionaris.

Wat kun jij doen voor de cliëntenraad?

Wees alert en reageer als je belangen of die van je kind in het geding zijn. De cliëntenraad stelt prijs op jouw mening. Ze horen graag je ideeën en vinden het belangrijk dat je kennis en ervaringen deelt. 

Heb je vragen, opmerkingen en/of suggesties voor de cliëntenraad? Of overweeg je lid te worden? Stuur dan een brief of email naar het secretariaat van de cliëntenraad;

clientenraad@apantaggz.nl

Apanta-ggz
T.a.v.: De Cliëntenraad
De Plank 101
5504 EE Veldhoven

 

?

Afspraak annuleren

Wil je een individuele of groepsafspraak afzeggen, dan moet je dit minimaal 24 uur van te voren doen. Wanneer wij niet direct bereikbaar zijn (bijvoorbeeld ’s avonds of in het weekend), kun je onze voicemail inspreken. Doe je dit niet, dan zijn wij genoodzaakt om vanaf 1 januari 2022 €65 in rekening te brengen. Deze kosten worden niet vergoed door een zorgverzekeraar of gemeente. 

Indien mogelijk zal de telefoniste een telefonische afspraak plannen of mailcontact afspreken ten tijde van de eigenlijke afspraak. 

Er zijn 3 uitzonderingen wanneer we geen factuur sturen wanneer je een afspraak kort van te voren afzegt:
• Jij of je kind bent slachtoffer van een verkeersongeval
• Jij of je kind bent zelf (of je naaste wordt) acuut opgenomen in een ziekenhuis
• Jij of je kind hebt een sterfgeval in je naaste omgeving (partner of bloedverwant)

?

Informatieverstrekking aan gemeente

De kosten van de geleverde zorg worden door Apanta rechtstreeks in rekening gebracht bij de gemeente. De gemeente vraagt ons om gegevens over je kind en de gezagsdrager te verstrekken.

Om te kunnen factureren verstrekken we de volgende gegevens aan de gemeente:

  • BSN cliënt
  • NAW gegevens cliënt
  • geboortedatum cliënt
  • geslacht cliënt
  • startdatum zorg
  • postcode gezagsdrager
  • BSN gezagsdrager
  • NAW gezagsdrager
  • begin- en einddatum en omvang geleverde zorg

Apanta verstrekt deze gegevens echter niet zonder je toestemming. Wij verstrekken geen inhoudelijke informatie aan de gemeente.

Woonplaatsbeginsel

Ouders dienen aan te geven bij de zorgaanbieder in welke gemeente het kind ingeschreven staat. Indien ouders niet in dezelfde gemeente wonen, is aan een van beide ouders het hoofdverblijf toegeschreven (dit hoeft niet gelijk te zijn aan het adres waar het kind de meeste tijd verblijft). Die gemeente waar het kind zijn/haar hoofdverblijf heeft, is verantwoordelijk voor betaling van de geleverde zorg. Verhuizingen of wijzigingen in het hoofdverblijf van het kind moeten zo snel mogelijk doorgegeven worden aan de zorgaanbieder en gemeente. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor in welke gemeente en bij welke zorgaanbieder de zorg voortgezet kan worden.