Persoonsgericht online behandelen
E-mental-health, afgekort E-health wordt steeds vaker gebruikt in de GGZ. Ook bij Apanta is daar veel aandacht voor en mogen we gebruik maken van allerlei modules die het platform Minddistrict aanbiedt. Voor cliënten zijn er in de catalogus én via de website van Apanta een aantal modules vrij toegankelijk (denk aan beter slapen, minder piekeren en werken aan het zelfbeeld). Daarnaast kunnen behandelaren gebruik maken van een veel grotere catalogus om passende modules te koppelen aan de cliënt. Op deze manier ontstaat er een op maat gemaakte “blended-behandeling”.
Het VIPP-project
In 2019 is er vanuit de overheid een project opgezet waarmee zorgaanbieders gestimuleerd werden hun wachtlijsten in te korten. In samenwerking met een aantal huisartsenorganisaties en GGzE heeft Apanta deelgenomen aan dit VIPP-project. Na een brainstormsessie met 1001 ideeën, is uiteindelijk besloten in te zetten op uitbreiding van het online behandelteam in de regio Eindhoven. Samen met een drietal collega’s van verschillende afdelingen van Apanta, ben ik geschoold in de eCarePro-methode. Daarin leer je methodisch online behandelen en dit te combineren met reguliere (face-to-face) behandelingen.
Door corona móest iedereen ineens gaan beeldbellen
In januari 2020 rondden we de opleiding af. Achteraf precies op tijd om in te spelen op de eerste lockdown die in maart zou volgen als gevolg van de Coronapandemie. Alle behandelaren werden ineens in het diepe gegooid en we zouden allemaal proefondervindelijk gaan ontdekken hoe we behandelingen online konden voortzetten. De lobby om uit te gaan proberen hoe E-health een vast onderdeel kon worden van onze behandeltrajecten was niet meer nodig: we hadden immers geen keus. Beeldbellen, telefoneren, geschreven berichten, de chat-functie in Minddistrict en natuurlijk de modules werden ineens de hoofdmoot.
Een flinke omschakeling
Ondanks de kleine voorsprong die mijn projectcollega’s en ik hadden op het gebied van online behandelen, viel het niet mee. Het was een hele omschakeling van vanzelfsprekend je cliënt in de kamer ontvangen naar hele werkdagen achter een scherm behandelen. En toch denk ik dat we Apanta-breed de hobbel relatief snel genomen hebben en inmiddels ook de voordelen van online behandelen inzien. Waar ik zelf nog mijn twijfels had over de inzet van bepaalde behandeltechnieken die juist passend zijn bij de persoonsgerichte visie van Apanta, bleek ook het voeren van meer diepgaande gesprekken geen onmogelijke opgave. Een waardevolle ervaring.
Blijven zoeken naar oplossingen
Natuurlijk blijven er ook uitdagingen, want hoe verzorg je groepen, EMDR-therapie of gezinsgesprekken online? En wat is er extra nodig om de adolescentendoelgroep – waarvan je zou verwachten dat die de hele dag aan hun scherm vastgeplakt zit – toch te motiveren de modules of opdrachten af te maken? Ik zie daarin wel de uitdaging.
Met behoud van de persoonsgerichte visie en behandeling op maat, toch meer gebruik maken van blended behandelen. En als we daarmee ook nog eens de wachtlijsten kunnen verkorten, is het win-win-win.
Meer weten over E-health?
Wil je meer lezen over de mogelijkheden van E-health bij Apanta?