Wachttijden - cliënten 24 jaar en ouder
We vinden het uiteraard heel vervelend als iemand moet wachten op een behandeling. Het is vaak geen kleine stap om hulp in te schakelen. Op dit moment heeft Apanta te maken met oplopende wachttijden door een forse toename in het aantal aanmeldingen. We vinden dat ontzettend vervelend. We adviseren je om je breed te oriënteren, mogelijk zijn er andere zorgaanbieders waar je sneller terecht kunt. Jouw huisarts en/of zorgverzekeraar kunnen je hierbij helpen.
De wachttijden voor cliënten van 24 jaar en ouder zijn van verschillende factoren afhankelijk: het type verwijzing, je zorgvraag en voor SGGZ (langdurige zorg) speelt ook mee hoe je verzekerd bent. Onderstaande wachttijden zijn de actuele wachttijden. Dit is de verwachting van wachttijd voor cliënten die zich nu aanmelden.
Uitleg wachttijden
De vermelde wachttijd is een inschatting voor de wachttijd voor cliënten die zich nieuw aanmelden bij Apanta. De wachttijd gaat in wanneer wij het aanmeldformulier én de verwijzing van de huisarts hebben ontvangen. De wachttijden zijn slechts een indicatie. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
Wachttijden SGGZ verschillen per zorgverzekeraar
Je zorgverzekeraar valt onder een grote koepelorganisatie, ofwel concern. Voor een overzicht van alle zorgverzekeraars en de bijbehorende koepels, kijk je hier. Je kunt uiteraard ook contact opnemen met ons wanneer je twijfelt onder welke koepel jouw zorgverzekeraar valt. Wij helpen je graag verder.
Wachttijdindicatie - cliënten 24 jaar en ouder
Datum wachttijd actualisatie: 14 september 2023
Helaas kun je op dit moment niet aanmelden met een vraag voor psychodiagnostisch onderzoek. Hiermee bedoelen we diagnostiek met als doel om vast te stellen of er bij je sprake is van ADHD of Autisme. De reden voor deze aanmeldstop is dat Apanta de laatste maanden is overstelpt met deze aanvragen. Veel meer dan de capaciteit toelaat. De wachttijd voor je wordt daardoor zodanig lang en moeilijk in te schatten voor ons, dat we het niet meer verantwoord vinden om nieuwe cliënten te plaatsen op onze wachtlijst. Het spijt ons dit te moeten melden.
Volledig online behandeling bij kortdurende hulpvragen (Nerderlands -en Engelstalig)
Vanaf september 2023 is het in bepaalde gevallen mogelijk dat je in aanmerking komt voor een volledig online behandeling. In het aanmeldformulier vermeld je of je openstaat voor online behandelen. Wanneer je ervoor openstaat, kijken wij in de screening of je -met de hulpvraag die jij hebt- in aanmerking komt. Wanneer je al op de wachtlijst staat voor een kortdurende behandeling, wordt er contact met je opgenomen over dit aanbod.
- Online behandeling is alleen mogelijk bij kortdurende hulpvragen (GBGGZ)
- Wanneer uit de screening blijkt dat je in aanmerking komt voor (volledige) online behandeling, word je hierover ingelicht.
- Mogelijk is de wachttijd hierdoor minder lang dan bij een reguliere behandeling.
- Bij online behandeling is er geen mogelijkheid voor (een combinatie met) fysieke afspraken. Alle afspraken zijn dus volledig online.
- Blijkt tijdens het traject dat kortdurende online behandeling niet afdoende of niet passend is, dan word je op de reguliere wachtlijst geplaatst met de oorspronkelijke aanmelddatum.
GBGGZ (kortdurende hulp)
Type verwijzing | Zorgkoepel | Wachttijd |
---|---|---|
GBGGZ | alle zorgkoepels | 8-10 weken |
International (anderstaligen) | alle zorgkoepels | 15-34 weken |
Online behandeling | alle zorgkoepels | 2-4 weken |
SGGZ (langdurige hulp)
Type verwijzing | Zorgkoepel | Wachttijd | Specifieke zorgtypering | Wachttijd |
---|---|---|---|---|
SGGZ | zorgkoepel Menzis | 8 tot 12 weken | ||
SGGZ | overige zorgkoepels | circa 38 weken | Eetstoornissen | 4 tot 6 weken |
International (anderstaligen) | alle zorgkoepels | 15 tot 34 weken |
Wachttijdbemiddeling
Wanneer de wachttijd voor jou te lang is, adviseren wij je contact op te nemen met de afdeling wachttijdbemiddeling van jouw zorgverzekeraar. De zorgadviseurs kijken samen met jou eerst naar je situatie en je wensen. Hoe lang kun je nog wachten? Hoe ver wil je maximaal reizen voor een behandeling? Daarna bespreken zij met jou de mogelijkheden.
De zorgadviseur zal je ondersteunen, zodat je mogelijk sneller gehopen kan worden. De maximale aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamelijk is overeengekomen (de Treeknorm) bedraagt voor de toegang tot de polikliniek 4 weken. Voor behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 10 weken.
De werkwijze voor wachttijdbemiddeling verschilt per zorgverzekeraar. Kijk op de website www.mijnzorgverzekeraar.nl voor de contactgegevens van alle zorgverzekeraars.