Aanmelden bij Apanta

U wilt zich voor uw klachten laten behandelen bij Apanta? Daar zijn we blij om. De eerste stap op weg naar hulp is vaak het moeilijkst. We doen er alles aan om u zo snel mogelijk en zo goed mogelijk te helpen. Aanmelden voor een behandeling is eenvoudig.

Aanmeldformulier voor volwassenen (24 jaar en ouder)

Aanmeldprocedure in het kort

  • Bespreek uw klachten eerst met de huisarts. 
  • U krijgt een verwijsbrief van uw huisarts, die u voor uw aanmelding nodig hebt. Bij kinderen onder de 18 jaar kan ook een beschikking door de gemeente worden afgegeven. 
  • Vul uw persoonlijke gegevens in op het aanmeldformulier en geef kort en bondig aan wat uw klachten zijn. Zo kunnen we zo goed mogelijk beoordelen of u bij onze instelling aan het juiste adres bent en welke behandelaar u het beste kan behandelen.
  • U krijgt een automatische bevestigingsmail wanneer uw aanmeldingsformulier is ontvangen.
  • Uw aanmelding wordt inhoudelijk beoordeeld als ook de verwijzing (of beschikking) bij ons binnen is. Twee maal per week worden aanmeldingen die compleet zijn, gescreend. Wanneer we twijfelen of uw aanmelding past binnen Apanta, zullen we zo snel mogelijk contact zoeken met u of uw verwijzer voor overleg. Wanneer u niets hoort, wordt u bij Apanta in behandeling genomen. 
  • Wanneer uw aanmelding compleet is, nemen we zo snel mogelijk contact met u op voor een kennismakingsgesprek. U dient hierbij rekening te houden met de geldende wachttijd
  • In geval van spoed of een noodsituatie blijft uw verwijzer - in de meeste gevallen de huisarts of uw generalist - uw aanspreekpunt. 

Het invullen van het aanmeldformulier

Het bestaat uit diverse pagina's. Voor het invullen van het inschrijfformulier is het handig als u de volgende gegevens bij de hand houdt: 

  • ID, paspoort of rijbewijs (eventueel ook van uw partner en/of kinderen) 
  • contactgegevens van de huisarts
  • gegevens van de zorgverzekering (vanaf 18 jaar)

Houd er rekening mee dat het invullen van het inschrijfformulier 30-60 minuten duurt. Het formulier bestaat uit 4 onderdelen: 

  • algemene informatie
  • problemen en klachten
  • hulpverlening geschiedenis
  • overige vragen 

U kunt het aanmeldformulier niet invullen vanaf een tablet of telefoon. Wanneer u het formulier vanuit een werkomgeving invult, kan het zijn dat u het formulier niet kunt verzenden, omdat uw werkgever dit soort handelingen heeft afgeschermd. 

U bent pas aangemeld wanneer het formulier is verzonden. Dit kunt u zien op het scherm dat volgt na het klikken op de button 'verstuur formulier'. U ontvangt ook een email ter bevestiging van uw aanmelding. Wanneer u geen bevestiging heeft in uw mail, controleert u dan eerst u spam-map. 

Bij vragen kunt u contact met ons opnemen. 

Apanta-direct of Apanta-ggz

Wanneer uw aanmelding compleet is, wordt uw aanmeldformulier gescreend: er wordt gekeken of uw zorgvraag bij ons op de juiste plaats is en of u op de wachtlijst komt voor Apanta-direct of Apanta-ggz. 

Apanta-direct
Snelle en kortdurende hulp, dichtbij huis, bieden we bij Apanta-direct. Apanta-direct is er voor vrijwel alle lichte tot matige psychische problemen. 

Apanta-ggz
Voor gespecialiseerde en intensieve zorg voor complexe psychische en psychiatrische problematiek kunt u terecht bij Apanta-ggz. Onze specialisaties zijn complexe angst- en stemmingsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, eetstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en kind- en jeugdpsychiatrie. Apanta-Jong biedt specifieke diagnostiek en behandeling aan adolescenten en jongvolwassenen (16 t/m 23 jaar) met ernstige en complexe psychiatrische problemen.

Algemene leveringsvoorwaarden GGZ

Apanta werkt volgens de algemene leveringsvoorwaarden geestelijke gezondheidszorg 2017 voor cliënten die zich na 1 maart 2017 aan hebben gemeld. Deze zijn opgesteld door GGZ Nederland in samenwerking met het Landelijk Platform GGZ en de Consumentenbond. U kunt de voorwaarden hier downloaden

Eigen risico

Wanneer u ouder dan 18 jaar bent, vergoed uw zorgverzekeraar uw behandeling. U betaalt geen eigen bijdrage voor een behandeling  maar uw wettelijk verplichte eigen risico wordt wel aangesproken. Uw aanmelding wordt door ons gescreend, maar als na het eerste intakegesprek alsnog blijkt dat u beter elders in behandeling kunt, geldt voor dit gesprek en de administratieve verwerking het eigen risico. Hier leest u meer over kosten & vergoedingen.