Wachttijden - cliënten 18 t/m 23 jaar

We vinden het uiteraard heel vervelend als iemand moet wachten op een behandeling. Je hebt vaak al moeite genoeg gedaan om hulp in te schakelen. Helaas ontkomen we er niet aan om met wachttijden te werken. We vinden dat erg vervelend en doen er alles aan om de wachttijde zo kort mogelijk te laten zijn.

Jongeren van 18 tot en met 23 jaar worden bij Apanta op de afdeling Apanta-jong behandeld. Als je 18 jaar of ouder bent en in Nederland woont, heb je een zorgverzekering nodig. Jouw zorg wordt in dat geval gefinancierd door je zorgverzekeraar. Onderstaande wachttijden gelden voor jou.


 

Uitleg wachttijden

De vermelde wachttijd is een inschatting voor de wachttijd voor cliënten die zich nieuw aanmelden bij Apanta. De wachttijd gaat in wanneer wij het aanmeldformulier én de verwijzing van de huisarts hebben ontvangen. De wachttijden zijn slechts een indicatie. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.


 

Wachttijden SGGZ verschillen per zorgverzekeraar

Voor langdurige zorg (SGGZ) is de wachttijd afhankelijk van waar je verzekert bent. Je zorgverzekeraar valt onder een grote koepelorganisatie, ofwel concern. Voor een overzicht van alle zorgverzekeraars en de bijbehorende koepels, kijk je hier. Je kunt uiteraard ook contact opnemen met ons wanneer je twijfelt onder welke koepel jouw zorgverzekeraar valt. Wij helpen je graag verder. 


 

Wachttijdindicatie voor cliënten 18 t/m 23 jaar

Datum wachttijd actualisatie: 17 november 2022

Helaas kun je vanaf heden niet meer aanmelden met een vraag om psychodiagnostisch onderzoek. Hiermee bedoelen we diagnostiek met als doel om vast te stellen of er bij je sprake is van ADHD of Autisme. De reden voor deze aanmeldstop is dat Apanta de laatste maanden is overstelpt met deze aanvragen. Veel meer dan de capaciteit toelaat. De wachttijd voor je wordt daardoor zodanig lang en moeilijk in te schatten voor ons, dat we het niet meer verantwoord vinden om nieuwe cliënten te plaatsen op onze wachtlijst. Het spijt ons dit te moeten melden.

Type verwijzing Zorgkoepel Wachttijd Specifieke zorgtypering Wachttijd
SGGZ + GBGGZ CZ 4-6 weken Eetstoornissen 2-4 weken
SGGZ + GBGGZ Menzis 4-6 weken Eetstoornissen 2-4 weken
SGGZ + GBGGZ VGZ 34 weken Eetstoornissen 6-8 weken
SGGZ + GBGGZ Zilveren Kruis 34 weken Eetstoornissen 6-8 weken
SGGZ + GBGGZ ASR 34 weken Eetstoornissen 6-8 weken
SGGZ + GBGGZ Overig 34 weken Eetstoornissen 6-8 weken
         
International:10-34 weken        

 

Wachttijdbemiddeling

Wanneer de wachttijd voor jou te lang is, adviseren wij je contact op te nemen met de afdeling wachttijdbemiddeling van jouw zorgverzekeraar. De zorgadviseurs kijken samen met jou eerst naar je situatie en je wensen. Hoe lang kun je nog wachten? Hoe ver wil je maximaal reizen voor een behandeling? Daarna bespreken zij met jou de mogelijkheden.

De zorgadviseur zal je ondersteunen, zodat je mogelijk sneller gehopen kan worden. De maximale aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamelijk is overeengekomen (de Treeknorm) bedraagt voor de toegang tot de polikliniek 4 weken. Voor behandeling is de maximaal aanvaardbare wachttijd 10 weken.

De werkwijze voor wachttijdbemiddeling verschilt per zorgverzekeraar. Kijk op de website www.mijnzorgverzekeraar.nl voor de contactgegevens van alle zorgverzekeraars.