Aanmelden voor een behandeling

We zijn blij dat je hulp zoekt. De eerste stap op weg naar hulp is vaak het moeilijkst. We doen er alles aan om jou zo snel mogelijk én zo goed mogelijk te helpen. Aanmelden voor een behandeling is eenvoudig.


 

Aanmeldformulieren

Kies het formulier op basis van leeftijd van diegene die in behandeling wil komen: 


Mocht je tegen moeilijkheden of vragen aanlopen tijdens de aanmelding, neem dan gerust contact met ons op. We helpen graag. 


 

Her-aanmelding terugkerende cliënt

In het geval dat je binnen 365 dagen na het laatste behandelcontact -bij Apanta- opnieuw wilt aanmelden, kun je het 'formulier her-aanmelding' invullen.
Ben je langer dan 365 dagen geleden in behandeling geweest bij Apanta dan is her-aanmelden niet mogelijk. Gebruik dan een van de reguliere aanmeldformulieren. Deze vind je in de alinea hierboven.
Je komt weer in behandeling bij de best passende behandelaar (indien mogelijk is dit dezelfde behandelaar). We streven ernaar dat je binnen 2 maanden na aanmelding kunt starten. 

Regels rondom de verwijzing

  • Als een cliënt zich binnen een jaar na afsluiting meldt met dezelfde klachten/dezelfde diagnose dan is er geen nieuwe verwijzing nodig.
  • Als er sprake is van een andere klachten/andere diagnose dan is er wel een nieuwe verwijzing nodig

Heb je vragen hierover? Neem contact met ons op via: 040 - 2545759.

Formulier her-aanmelden

De aanmeldprocedure in het kort

  • Wanneer hulp van Apanta gewenst is, geeft de huisarts je een verwijsbrief die wij voor de aanmelding nodig hebben.*
  • Vul de persoonlijke gegevens in op het aanmeldformulier en geef zo uitgebreid en duidelijk mogelijk aan wat de klachten zijn. Zo kunnen we zo goed mogelijk beoordelen of onze instelling de hulp kan bieden die je vraagt en welke behandelaar het beste bij de hulpvraag past.
  • De aanmelding wordt inhoudelijk beoordeeld als ook de verwijzing (en/of beschikking) bij ons binnen is. Twee maal per week worden aanmeldingen die compleet zijn, gescreend. Wanneer we twijfelen of de aanmelding past binnen Apanta, zullen we zo snel mogelijk contact zoeken met jou of de verwijzer voor overleg. Wanneer je niets hoort, word je bij Apanta in behandeling genomen en kom je op de wachtlijst. 
  • Je dient helaas rekening te houden met een wachttijd. Voor actuele wachttijden en informatie over hoe de wachttijd tot stand komt, kun je kijken op www.apanta-ggz.nl/wachttijden 
  • In geval van spoed of een noodsituatie blijft de verwijzer - in de meeste gevallen de huisarts of de generalist - het aanspreekpunt. 

Bespreek de klachten eerst met de huisarts.

* Bij kinderen en jongeren onder de 18 jaar kan ook een beschikking door de gemeente of de generalist worden afgegeven. Als er alleen een verwijzing vanuit de huisarts is, zorgen wij voor de beschikking. 


 

Algemene leveringsvoorwaarden GGZ

Apanta werkt volgens de algemene leveringsvoorwaarden geestelijke gezondheidszorg 2017 voor cliënten die zich na 1 maart 2017 aan hebben gemeld. Deze zijn opgesteld door GGZ Nederland in samenwerking met het Landelijk Platform GGZ en de Consumentenbond. Je kunt de voorwaarden hier downloaden


 

Eigen risico

Wanneer je ouder dan 18 jaar bent, vergoed je zorgverzekeraar de behandeling bij Apanta. Je betaalt geen eigen bijdrage voor een behandeling, maar het wettelijk verplichte eigen risico wordt wel aangesproken.
Let op: dit eigen risico heeft een minimum, maar kan door jou zelf zijn opgehoogd. De aanmelding wordt door ons gescreend, maar als na het eerste intakegesprek alsnog blijkt dat je beter ergens anders in behandeling kan gaan, geldt voor dit gesprek en de administratieve verwerking het eigen risico. 

Meer over kosten & vergoedingen