ACT-groep - Aandachtgerichte Cognitieve Therapie

"Uzelf leren kennen" 

Merkt u dat u veel piekert, angstig en gestrest bent? Vindt u het lastig om gedachten los te laten of hebt u last last van depressieve stemmingen, slaapproblemen of chronische pijn? De Aandachtgerichte Cognitieve Therapie (ACT) leert u aandacht te geven aan uw eigen gevoelens, gedachten en ervaringen.

Hoe werkt het?

Psychische problemen ontstaan vaak doordat mensen hun negatieve gevoelens wegdrukken. Het is dus voor uw herstel van belang dat u uw eigen innerlijke gewaarwording onderkent en accepteert. Maar dat gaat niet vanzelf. U oefent dit in de groep en krijgt ook oefeningen mee voor thuis. Indien u na de therapie behoefte hebt om uw hulpvraag nogmaals te bespreken of te evalueren, dan is een afsluitend individueel consult mogelijk.

Wat is het effect?

In de ACT leert u meer tijd voor uzelf te nemen en meer in contact te komen met uzelf. U leert uw grenzen aan te geven en hoe u zaken kunt loslaten waar u zelf (deels) geen invloed op heeft. Leven in heet hier en nu staat centraal.

Iets voor u?

Deze groep is iets voor u wanneer u intensief aan de slag wilt om uzelf beter te leren kennen. U dient wel stabiel te zijn, omdat u veel met uw gevoelens en gedachten bezig zult zijn.

Praktisch

  • 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 uur
  • maximaal 10 deelnemers

Meer informatie en aanmelden

Wanneer u geïnteresseerd bent om ACT in uw behandeling toe te passen, kunt u dit aangeven bij uw behandelaar. Uw behandelaar kan samen met u onderzoeken of dit een passend behandelaanbod is. Vervolgens hebt u een intakegesprek met een groepsbehandelaar, waarna u gelijk in de groep kunt starten.